Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Volný styl.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pedro
Admin
Příspěvky: 833
Registrován: 15 kvě 2007 09:43

Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Pedro »

Jak asi každý řidič sleduje, z MDČR v posledních letech přichází jeden paskvil za druhým. Obzvlášť, co tam řádí ANOfert.
Bazén legislativy se dokonce začíná dělit na část, kde se nesmí čůrat, a na část, kde se trochu čůrat smí, protože předpisy v ní jsou tak zoufalé, že to uznávají i sami jejich tvůrci (do nového zákazu vjezdu nákladních vozidel tedy dřívější odpočtové osobáky, pickupy a dodávky do 3,5t navzdory platnému zákonu mohou jako dřív, kamioňáci sice po novu musí odklízet námrazu, ale protože to technicky často nejde zajistit, tak odklízet jakože úplně nemusí, ale bude se stíhat až způsobení škody a jízda nepřiměřená tomu, že jsou namrzlí a další a další kočkopsi). Ti, co za koblihu volili řepkovou lobby agenta Bureše zřejmě ale i tak hýkají blahem.

Nicméně, chtěl jsem upozornit na jinou věc. Od 20.2. bude moci policie při kontrole technického stavu vozidla odebírat při zjištění nebezpečné závady zvyšující ohrožení bezpečnosti provozu na PK nebo nepříznivě působící na ŽP na místě ORV. Pozor, tohle se z principu týká i vozidel na ZRZ HV, která mají také ORV! Zadržené ORV je pak poslané na úřad příslušný pro zapisovaní údajů o vozidle do RV (čili u HV úřad, který v kraji, kde má provozovatel HV sídlo, dělá registrace HV).
Provozovatel následně musí s vozidlem absolvovat technickou prohlídku a s protokolem potvrzujícím odstranění závad následně musí pro ORV na příslušný úřad.

Řečeno prakticky - pokud Vás s HV zastaví aktivní hlídka PČR a zjistí například (přesný výčet závad, které jsou důvodem k zadržení ORV, zatím není znám, takže jde o odhad) únik provozních kapalin (pod kterým veteránem, byť jen například díky otevřenému odvětrání klikové skříně, nezůstane kapka...) nebo jinou nebezpečnou nebo "neekologickou" závadu (brzdy, pneumatiky, osvětlení (u Mutta třeba blikání brzdovým světlem...), výhled, hluk...), odebere Vám ORV, auto musíte nechat odtáhnout, musíte (u HV často vůbec poprvé) na technickou prohlídku a pak s protokolem mnohdy na druhý konec kraje, aby Vám ORV vrátili.

Neříkám, že jsem proti tomu, aby na silnicích jezdili vraždy. Nicméně se zase dostáváme k tomu, že chybí legislativní ohled na to, že jedna věc jsou závady a druhá věc jsou technické vlastnosti, kdy prostě třeba ztrátové nebo centrální mazání, otevřené oddechy nebo těsnění labyrintem, filcem nebo koženými manžetami zajistí, že provozní kapaliny sice volně nevytékají, ale z principu a dokonce pro zajištění činnosti se musí v určité míře nebo dokonce řízeně uvolňovat.
Podobné vakuum a osobní statečnost techniků na STK zažívám už leta u lanových brzd. Když má předválečné auto lanové brzdy, jakou cenu má řešit nějakou nesouměrnost účinku brzd? I když je tam vahadlo (ne všechna auta mají aspoň kladky) zajišťující vylepšení rozložení, tak mezi čtyři různě dlouhá (a tedy různě pružná a jinak se tepelně rozpínající) lanka se přibližné rovnoměrnosti docílit dá jen pro konkrétní teplotu, zatížení vozu a sílu na pedál. Když se brzdy na prachu optimálně seřídí ráno při 10°C a obsazenosti jednou osobou, v poledne při odvozu tetičky s nákupem a 25°C auto brzdí naprosto jinak a výrobce na to dokonce v příručce řidiče upozorňoval, že má řidič podle chování maticemi přiměřeně seřídit délky lanek tak, aby auto brzdilo jakžtakž rovně. Přitom výraznější táhnutí ke straně je poznat od rozdílu cca 60%+, tedy z pohledu technických závad samozřejmě zcela nevyhovujícího stavu.

Trochu jsem se rozohnil, nicméně od 20.2. každopádně přátelé pozor na možné nové komplikace. :(
Uživatelský avatar
Stanles
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3549
Registrován: 26 říj 2007 16:24
Bydliště: Sever Moravy
Kontaktovat uživatele:

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Stanles »

Děkuji za upozornění a pěkně napsaný článek.
Myslím, že pro spoustu lidí bude poučný.

Druhá věc bude jak si to ten státní orgán bude vykládat a postupovat.
Co tam jako příklad píšeš to blíkání brzdovýho světla u MUTTa, tak to by snad nemělo vadit, je to na vyjímku pro veterána, v průkaze se píše osvětlení dle US normy a můžou mi políbit prdel.
O\|||||/O
1960 - GAZ 69M
1952 - M38
1951 - M100 Trailer
1959 - ITM Jeep

Obrázek
http://www.jeep-m38.rps.cz/
Uživatelský avatar
Pedro
Admin
Příspěvky: 833
Registrován: 15 kvě 2007 09:43

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Pedro »

S blikáním červeným brzdovým světlem je to pořád dokola. :smile:
V provozu jezdit legálně s US osvětlením NELZE. A pokud máš navíc v průkazu HV přímo napsáno, že máš US osvětlení, tak nemáš výjimku, ale jsi naopak úplně v háji. Je z toho jasné, že musíš v provozu používat světelnou rampu s vyhovujícím osvětlením.

Viz. předpis č.355/2006 Vyhláška o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek testování historických a sportovních vozidel:
§ 4 Provoz historického vozidla na pozemních komunikacích

Historické vozidlo při provozu na pozemních komunikacích lze provozovat, jen pokud je vybaveno předepsaným počtem osvětlovacích zdrojů podle zvláštního právního předpisu 1), a není-li jimi vybaveno od výrobce vozidla, musí být vozidlo vybaveno předepsaným počtem přídavných osvětlovacích zdrojů umístěných na osvětlovací rampě.

1) dnes vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Jediné, co je v tomhle případě u HV trochu sporné, že teoreticky nejde o technickou nezpůsobilost vozidla, ale jen o porušení jiných předpisů ze strany řidiče (řidič nesplnil povinnost doplnit pro provoz na PK předepsané osvětlení). Takže je to možná jen na pokutu a ne na odebrání ORV. Ale to může být výklad od výkladu různé, jestli zrovna v tomhle případě jde nebo nejde o vozidlo technicky nezpůsobilé pro provoz na PK.


Mimochodem - jakékoli výjimky pro vozidla uděluje MD a výjimku zrovna na barvu osvětlení, jako na jednu z mála věcí, udělit nelze.
Uživatelský avatar
bighead
Major
Major
Příspěvky: 671
Registrován: 16 čer 2009 19:30
Bydliště: South Bohemia

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od bighead »

Jo, tahle smyčka se stahuje velice pomalu,ale jistě...
Jsem rád,že jakožto starší mohu aspoň vzpomínat na 90-léta(jako starší v Americe na 60-tá)
V 93-tím roce jsme převáželi po ose M461 z Náchoda do Jižních čech,takže přes celou republiku(pouhých 230km).
Jeli jsme na místo určení vlakem,kámoše jsem vyzved ráno na kaši u Krmelce(známý Jindřichohradecký nonstop),celou cestu prospal.Já jel na režijku kamaráda co mi jí půjčil,fotku jsem při kontrole průvodčích umně zakrýval prstem.
Pravda velký TP k tomu byl,značky též,nikoliv však pojistka a takový ten modrý průkaz o technické způsobilosti a kupní smlouva už vůbec ne :lol:
Ve velkým TP nebyl zapsán ten, co mi to prodal,ale naposled ten, co to prodal jemu :smile:
Startovali jsme to klikou,páč Bendix jaksi nefungoval,nějaký zbytkáč po večerním zapíjení dobrého kupu by se taky našel.Při projíždění zatáčky se vždy ozvala rána ze zadní nápravy(byli očesaný satelity v difu).Když otec můj první vůz spatřil,prohlásil,že bývalý majitel ještě teď chlastá,že se toho zbavil.
Bylo nám 23let a svět patřil nám,nebylo čeho se bát... :lol: :-D :lol:
Proto dnešním mladým nic moc nezávidím...My máme aspoň nějaký desperátský zážitky :drive:
A bude to čím dál tím horší.
Tak aspoň,že na Muttu blinkám blinkrem :-D
Naprosto dle předpisů.
1951 - M38 Willys MC
1967 - DKW Munga F91/4
Uživatelský avatar
Stanles
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3549
Registrován: 26 říj 2007 16:24
Bydliště: Sever Moravy
Kontaktovat uživatele:

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Stanles »

bighead píše: Proto dnešním mladým nic moc nezávidím...My máme aspoň nějaký desperátský zážitky :drive:
A bude to čím dál tím horší.
Taky máme ikdyž už nejsu nejmladší, ale jsou to takový o kerých se nesmí mluvit ani psát v anonymitě :lol: :lol: :lol: :lol:
O\|||||/O
1960 - GAZ 69M
1952 - M38
1951 - M100 Trailer
1959 - ITM Jeep

Obrázek
http://www.jeep-m38.rps.cz/
Uživatelský avatar
Stanles
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3549
Registrován: 26 říj 2007 16:24
Bydliště: Sever Moravy
Kontaktovat uživatele:

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Stanles »

Pedro -
děkuju děkuju za osvětlení, byl jsem jeden z mnoha kerý byl mystifikován jedincem kerý si vyhlášku a zákon vykládal po svém.
Už chápu proč se poslední rok dva do průkazu osvětlení dle US normy nepíše.

Takže když to sečtu tak budem rádi když si za čas budem moct káry dovíst někde na louku na podvalu, tam si zajezdit, naložit na podval a dom.....
O\|||||/O
1960 - GAZ 69M
1952 - M38
1951 - M100 Trailer
1959 - ITM Jeep

Obrázek
http://www.jeep-m38.rps.cz/
Uživatelský avatar
Pedro
Admin
Příspěvky: 833
Registrován: 15 kvě 2007 09:43

Re: Odebírání ORV aneb s veterány na STK

Příspěvek od Pedro »

Povídejte mi o tom. Já na nedávnou minulost, která ale dneska působí jako z jiného světa, taky často myslím.

Mě prvně chytili policajti za volantem dědové Š120, když mi bylo dvanáct. Jel jsem 1.1. z Lán na Křivoklát a kromě lékárničky za zády jsem si přišel jako úplně nerozlišitelný od dospělého. :-D Nejspíš to tak ale nebylo a dětský obličej působil za volantem rušivě, protože protijedoucí policejní auto se za mnou otočilo a pod májaky mě myškou předjelo a zastavilo. Chvilku jsme vzájemně hráli divadlo, ale bez nějaké křeče. Byli myslím vyjukaní podobně jako já. Nakonec to dopadlo tak (nebyli žádné mobily ani nic podobného, takže to byla docela estráda), že se tam musel přivézt děda a když je ujistil, že dál pojede on, tak - "že je ten Novej rok" - jsme si popřáli všechno nejlepší a bez jakéhokoli postihu se rozjeli každý na jinou stranu. Dovedete si to představit dneska?
Výchovně to přitom zapůsobilo, takže jsem měl po téhle příhodě na nějakou dobu útrum, že bych si mohl sednout za volant rodinných aut (i když mě teda, než jsem získal řidičák na auto, chytili ještě 2x v Moskviči, i když ne dopraváci, ale jednou v patnácti pohraničníci na Šumavě při kontrole hraničního pásma a jednou v šestnácti VP za narušení VVP Jince :smile: , obojí se ale naštěstí taky obešlo bez problému). Navíc jsem se smířil s tím, že za volantem ještě nepůsobím důvěryhodně, ale motory byly prostě moje, takže další jasnou volbou byla motorka a hlava schovaná v helmě. Vytáhl jsem ze stodoly skůtr ČZ 175 prase po tátovi jedné spolužačky, nějak ho pofackoval a jezdil na něm. Skůtr neměl papíry, což sice až tak nevadilo, když jsem taky neměl řidičák, ale potřeboval jsem číslo. Nakonec jsme ho s tou spolužačkou (koneckonců využili jsme jejich, tehdy čtyřčíselné, telefonní číslo :smile: ) vyrobili z kartonu z krabice od bot, písmenek na nástěnku a zabalili to do mikrotenové fólie. :lol:
Na skůtru jsem jezdil asi rok, ale zase to z hlediska nenápadnosti nebylo ono. Sice mě nikdy nikde nechytili, ale skůtr v té době působil na silnici jako zjevení. Nechtěl jsem riskovat, tak jsem ho vyměnil za krásnou kývačku J-ČZ 175, na které jsem jezdil až do patnácti, kdy se stal - už ofiko - na dva roky mým osudem díky získanému řidičáku Pionýr. A pak už to postupně šlo dál takovým tím civilizačním zotročením, že čím víc může člověk ztratit, tím míň si dovoluje, až do současného srabu.

Z hlediska přesunů různých hejblat bez papírů, výfuků (v sedmnácti jsem třeba v zimě do autoškoly jezdil stařičkým Citroënem s hodně křehkým výfukem a jednou, zrovna když zase zrovna nějaký jeho kus upadl, stáli na chodníku u křižovatky v kopci, kde bylo potřeba tomu celkem naložit, dva policajti, tak jsem motor za jízdy chcípl, dojel do ní setrvačností a pak s odtlačenou pojistkou zapalování několikrát marně zastartoval, až mě to hoši pomohli odtlačit ke straně, kde jsem tak dlouho koukal do motoru, dokud neodešli a já s rachotem mazal na výuku :-D ), světel nebo i brzd, to bych mohl vyprávět týdny.

Byla to ale prostě jiná a podle mě v tomhle rozhodně lepší doba. Chtěl jsem jezdit, tak jsem prostě nesměl blbnout a musel být co nejneviditelnější. A tak nějak, když byl člověk slušný, pokorný a nic nevyvedl, tak protistrana taky nedělala z komára velblouda. Jenže dneska fetky, mistři světa s 300k pod kapotou a nulovým IQ pod čepicí a nepřizpůsobiví, kteří sice znají všechna svá práva, ale kašlou na jakékoli povinnosti a slušnost, stejně jako celá podělaná doba způsobili, že už je prostor pro domluvu bohužel minimální. :(
Odpovědět