Všechno pěkně od počátku...

Jak to všechno začalo...
Odpovědět
Uživatelský avatar
M151
Admin
Příspěvky: 1777
Registrován: 11 kvě 2007 21:59
Kontaktovat uživatele:

Všechno pěkně od počátku...

Příspěvek od M151 »

dělám na překladu - prosím o trpělivost...

Informace převzaty a volně přeloženy z "MUTT Guru UK"



M151čka byla navržena automobilkou Ford Motor Co s pomocí US Army's Ordnance Truck Automotive Command (OTAC) a její vývoj začal v roce 1951. Nejprve byly vyrobeny a ohodnocovány nejrůznější typy pilotních a experimentílních typů, např. vozidla s rámem, hliníkové karoserie, vozidla s pevnými nápravami atd. Nakonec byla schválena OTACem konečná verze se samonosnou karoserií s nezávislým zavěšením všech kol, 24 voltovou vodotěsnou soustavou, náhonem na 2/4 kola s manuální čtyřstupňovou převodovkou. První převodový stupeň a zpátečka byly zpřevodovány do pomala jako třeba u předchůdců MB/GPW, M38 a M38A1.

První zakázku získala společnost Ford a vozidla byly dodány do armády v roce 1960 (model M151)

V roce 1963/64 byla navržena vylepšená verze a byla pojmenována jako M151A. Hlavní změny spočívaly zejména v silnějších tlumičích a zesílené zadní nápravě. Vozidlo tak mohlo vézt větší náklad nebo zbraňové systémy. První dodávka se uskutečnila v roce 1964 a dodávky pokračovaly až do roku 1969 kdy vozidla vyráběl jak Ford tak i Wyllis (později Kaiser)

Model M151A1 se vyríběl také ve verzi s bezzákluzovým kanónem (pojmenován M151A1C) a verze s prodlou?enou karoserií byla pou?ívána jako polní sanitka (pojmenována M718).

Konfigurace nezávislého zavěšení zadních kol u M151 a M151A1 byla důvodem k přetáčivosti a i díky absenci náklonu vozidla docházelo k mnohým nehodám, kdy se vozidlo při vyšších rychlostech a prukém zatočení převrátilo.

Navzdory různým kurzům, filmům, letákům a oběžníkům si vozidlo vysloužilo pověst nepředvídatelného, a o to větší byla snaha mofifikovat vozidlo tak, aby se vyřešily problémy s jízdními vlastnostmi.
Jedna z modifikací byla verze s tuhou zadní nápravou, stejně jako třeba MB/GPW ale tento experiment se ukázal být nepříliš úspěšný.
Byla nařízena změna a zadní náprava do "A" byla změněna na polovlečenou. Toto opatření dalo vozidlu charakteristiku řízení jako vozidlo s pevnými nápravami, se zachováním flexibility nezávislého zavě?ení všech kol a maximální zaměnitelnosti dílů.

Takto modifikovaný Mutt dostal označení M151A2. Toto nové zavěšení bylo montované po roce 1969 na všech verzích. Verze s bezzákluzovým kanónem a byla označena jako M825 a polní sanitka M719A1.

Dále byly představeny nové bezpečnostní prvky, jako jiný design volantu, přední sklo z jednoho kusu spolu s elektrickými stěrači a ostřikovači. Také zadní světla byla vyměněna za větší.

Navzdory tomu že se velmi změnily jízdní vlastnosti k lepšímu, stále docházelo k nehodám. I namontovaná klec "ROPS" (Roll Over Proctection System) nezabránila občasným převrácením.

Vozidlo se přestalo vyrábět v roce 1982 kdy ho nahradil M998 HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle), známý pod komerčním názvem Hummer. M151A2 se překvapivě držel až do roku 1997 kdy ho naposledy použila v Albánii US námořní pěchota.
Je zajímavé že i přes všechny nešvary byly vozidla M151 celkově ve službě déle než MB/GPW, M38 a M38A1 dohromady.

Díky specifickým jízdním vlastnostem se US armáda rozhodla na konci roku 1960 že nedojde k odprodeji přebytků. (i když pár se jich ven dostalo)

and all subsequent releases were designated for demilitarisation (by cutting, crushing or shredding) to preclude restoration as a usable vehicle. Despite the US Military's stance, other countries who had bought the M151-series disposed of their surplus vehicles without demilitarisation clauses. Most owners I have spoken to are well aware of the peculiarities of their vehicles' handling.

A trailer was designed for use with the M151-series, and was designated the M416. Essentially it was similar to the wartime MB-T / Bantam, and the Korean-War era M100 trailers, the notable differences being the shape of the mudguards (angular) and the wheels (same as the M151-series). In the early 1970's, an updated trailer, featuring hydraulic overrun brakes, was introduced and was designated the M416A1. These trailers, like the M151-series trucks, have been almost completely phased out of the US Military inventory.

Souhrn:

1950 Continental Army Command places requirement for a new 1/4 ton 4x4 with the Ordnance Corps.
1951 Ford awarded development contract.
1952 Ford produces first prototype.
1954 XM151: second prototype.
1956 XM151E1 steel. XM151E2 aluminum.
1959 XM151E1 chosen for production.
1960 M151 starts production.
1964 M151A1 starts production.
1970 M151A2 starts production.
1982 Production stops.
Naposledy upravil(a) M151 dne 31 črc 2007 12:16, celkem upraveno 10 x.
In MUTT we trust!
Uživatelský avatar
M151
Admin
Příspěvky: 1777
Registrován: 11 kvě 2007 21:59
Kontaktovat uživatele:

Kontrakty

Příspěvek od M151 »

Zakázky (kdo co kdy vyráběl)

Obrázek

Poznámka: Zakázka č. DAAE-06-68-C-0001 byla nejprve pro model M151A1. Zakázka se v?ak změnila v polovině roku 1969 kdy model M151A1E1 byl brzy schválen jako M151A2. Součet všech vozidel vyrobených firmou obsahuje jak M151A1 tak i M151A2.
In MUTT we trust!
Jack Bery
Major
Major
Příspěvky: 687
Registrován: 25 zář 2008 17:40
Bydliště: Lomnice nad Lužnicí

Re: Všechno pěkně od počátku...

Příspěvek od Jack Bery »

Už kdysi jsem se někde dočetl, že po určitou dobu vyráběl MUTTy i Willys, ale jeden opravdu odborník na MUTTy mi to vyvrátil. Teď tedy vidím na konkrétních číslech, že jsem měl zřejmě pravdu a jsem tomu moc rád, protože i když se mi nepodařilo splnit svůj životní sen vlastnit Willyse, přece jen ho v tom svém autu kousek mám. :mrgreen:
Uživatelský avatar
Konča
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Příspěvky: 105
Registrován: 14 pro 2007 13:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Všechno pěkně od počátku...

Příspěvek od Konča »

Dochoval se nějaký z prvních prototypů mutta?
"Purple alert! Purple alert!"
"What's a purple alert?"
"Well, it's like not as bad as a red alert, but a bit worse than a blue alert-sort of a mauve alert"
Obrázek
Odpovědět