Stránka 1 z 1

Všechno pěkně od počátku...

Napsal: 12 kvě 2007 11:14
od M151
dělám na překladu - prosím o trpělivost...

Informace převzaty a volně přeloženy z "MUTT Guru UK"



M151čka byla navržena automobilkou Ford Motor Co s pomocí US Army's Ordnance Truck Automotive Command (OTAC) a její vývoj začal v roce 1951. Nejprve byly vyrobeny a ohodnocovány nejrůznější typy pilotních a experimentílních typů, např. vozidla s rámem, hliníkové karoserie, vozidla s pevnými nápravami atd. Nakonec byla schválena OTACem konečná verze se samonosnou karoserií s nezávislým zavěšením všech kol, 24 voltovou vodotěsnou soustavou, náhonem na 2/4 kola s manuální čtyřstupňovou převodovkou. První převodový stupeň a zpátečka byly zpřevodovány do pomala jako třeba u předchůdců MB/GPW, M38 a M38A1.

První zakázku získala společnost Ford a vozidla byly dodány do armády v roce 1960 (model M151)

V roce 1963/64 byla navržena vylepšená verze a byla pojmenována jako M151A. Hlavní změny spočívaly zejména v silnějších tlumičích a zesílené zadní nápravě. Vozidlo tak mohlo vézt větší náklad nebo zbraňové systémy. První dodávka se uskutečnila v roce 1964 a dodávky pokračovaly až do roku 1969 kdy vozidla vyráběl jak Ford tak i Wyllis (později Kaiser)

Model M151A1 se vyríběl také ve verzi s bezzákluzovým kanónem (pojmenován M151A1C) a verze s prodlou?enou karoserií byla pou?ívána jako polní sanitka (pojmenována M718).

Konfigurace nezávislého zavěšení zadních kol u M151 a M151A1 byla důvodem k přetáčivosti a i díky absenci náklonu vozidla docházelo k mnohým nehodám, kdy se vozidlo při vyšších rychlostech a prukém zatočení převrátilo.

Navzdory různým kurzům, filmům, letákům a oběžníkům si vozidlo vysloužilo pověst nepředvídatelného, a o to větší byla snaha mofifikovat vozidlo tak, aby se vyřešily problémy s jízdními vlastnostmi.
Jedna z modifikací byla verze s tuhou zadní nápravou, stejně jako třeba MB/GPW ale tento experiment se ukázal být nepříliš úspěšný.
Byla nařízena změna a zadní náprava do "A" byla změněna na polovlečenou. Toto opatření dalo vozidlu charakteristiku řízení jako vozidlo s pevnými nápravami, se zachováním flexibility nezávislého zavě?ení všech kol a maximální zaměnitelnosti dílů.

Takto modifikovaný Mutt dostal označení M151A2. Toto nové zavěšení bylo montované po roce 1969 na všech verzích. Verze s bezzákluzovým kanónem a byla označena jako M825 a polní sanitka M719A1.

Dále byly představeny nové bezpečnostní prvky, jako jiný design volantu, přední sklo z jednoho kusu spolu s elektrickými stěrači a ostřikovači. Také zadní světla byla vyměněna za větší.

Navzdory tomu že se velmi změnily jízdní vlastnosti k lepšímu, stále docházelo k nehodám. I namontovaná klec "ROPS" (Roll Over Proctection System) nezabránila občasným převrácením.

Vozidlo se přestalo vyrábět v roce 1982 kdy ho nahradil M998 HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle), známý pod komerčním názvem Hummer. M151A2 se překvapivě držel až do roku 1997 kdy ho naposledy použila v Albánii US námořní pěchota.
Je zajímavé že i přes všechny nešvary byly vozidla M151 celkově ve službě déle než MB/GPW, M38 a M38A1 dohromady.

Díky specifickým jízdním vlastnostem se US armáda rozhodla na konci roku 1960 že nedojde k odprodeji přebytků. (i když pár se jich ven dostalo)

and all subsequent releases were designated for demilitarisation (by cutting, crushing or shredding) to preclude restoration as a usable vehicle. Despite the US Military's stance, other countries who had bought the M151-series disposed of their surplus vehicles without demilitarisation clauses. Most owners I have spoken to are well aware of the peculiarities of their vehicles' handling.

A trailer was designed for use with the M151-series, and was designated the M416. Essentially it was similar to the wartime MB-T / Bantam, and the Korean-War era M100 trailers, the notable differences being the shape of the mudguards (angular) and the wheels (same as the M151-series). In the early 1970's, an updated trailer, featuring hydraulic overrun brakes, was introduced and was designated the M416A1. These trailers, like the M151-series trucks, have been almost completely phased out of the US Military inventory.

Souhrn:

1950 Continental Army Command places requirement for a new 1/4 ton 4x4 with the Ordnance Corps.
1951 Ford awarded development contract.
1952 Ford produces first prototype.
1954 XM151: second prototype.
1956 XM151E1 steel. XM151E2 aluminum.
1959 XM151E1 chosen for production.
1960 M151 starts production.
1964 M151A1 starts production.
1970 M151A2 starts production.
1982 Production stops.

Kontrakty

Napsal: 12 kvě 2007 11:19
od M151
Zakázky (kdo co kdy vyráběl)

Obrázek

Poznámka: Zakázka č. DAAE-06-68-C-0001 byla nejprve pro model M151A1. Zakázka se v?ak změnila v polovině roku 1969 kdy model M151A1E1 byl brzy schválen jako M151A2. Součet všech vozidel vyrobených firmou obsahuje jak M151A1 tak i M151A2.

Re: Všechno pěkně od počátku...

Napsal: 06 pro 2008 16:20
od Jack Bery
Už kdysi jsem se někde dočetl, že po určitou dobu vyráběl MUTTy i Willys, ale jeden opravdu odborník na MUTTy mi to vyvrátil. Teď tedy vidím na konkrétních číslech, že jsem měl zřejmě pravdu a jsem tomu moc rád, protože i když se mi nepodařilo splnit svůj životní sen vlastnit Willyse, přece jen ho v tom svém autu kousek mám. :mrgreen:

Re: Všechno pěkně od počátku...

Napsal: 06 pro 2008 18:05
od Konča
Dochoval se nějaký z prvních prototypů mutta?